söndag 8 juni 2014

Sommar, sol och surdegsbak

Dagen har jag fördrivit ute i solen, njutit av den underbara sommarsolen. Troligen kom jag in några nyanser rödare! Huden stramar lite så där obehagligt, men det hör sommaren till. Medan jag låg ute och gottade mig i gräset så stod min surdeg och bubblade på i godan ro uppe i min lägenhet. Lite bakning var det allt dags för igen.
Idag blev det ett surdegsbröd av vetemjöl och durumvete, smaksatt med vallmo och rivna morötter. Inspirationen till receptet kommer från Sara Wennerström som är bagare på Solhaga Stenugnsbageri. Hon är min största influens när det gäller surdegsbakning. Massor av roliga och fina recept hittar ni på hennes blogg sarabakar.se!
Mitt bröd är inte taget rätt av, utan jag har använt mig av proportionerna mellan mjöl, vatten, surdeg och jäst i hennes recept på bondbröd.

Surdegsbröd med Vallmo, Morötter och lite Durum, 1 bröd

250g vatten
300g vetemjöl special
120g durumvete
125g surdegsgrund
5g jäst
10g salt
120g morötter
20g vallmofrön

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt alla ingredienser utom salt, morötter och vallmo. Kör i en assistent i ca 15minuter. Degen ska släppa lite från kanten. Gör den inte det, det gjorde den inte för mig, så låt degen vila ca 5 minuter och kör igång maskinen sen igen. Tillsätt salt och kör 5 minuter till. 
Häll i rivna morötter och vallmo och kör maskinen tills det har gått ihop.

Låt degen vila i en oljad plastlåda i ett par timmar. Vik degen ett par gånger under tiden, första gången efter 1 timma. När degen jäst klart så vält upp den på ett mjölat bord. Forma till en limpa och lägg på ett bakplåtspapper för att jäsa igen.
Låt den ligga ett par timmar och sätt på ugnen på 275 grader i god tid. Sätt in en plåt och låt den bli varm (jag har nämligen ingen baksten). När det är dags att baka av så lägg upp brödet på plåten och in i ugnen. Kasta in en ordentlig skvätt vatten i ugnsbotten. Sänk värmen till 200 grader efter 5 minuter. Låt brödet grädda klart, tills det är ca 98grader i innertemperatur. Öppna och vädra ugnen mot slutet för att bygga upp en fin skorpa! Låt svalna innan du skär i det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar